Det finns inga ord

Efter sitt andra självmordsförsök eller rop på hjälp befinner sig nu min morfar som är 81 år på psyket. Jag undrar hur det kan vara möjligt? När man är inne på sina sista ord borde man njuta av livet och låta döden komma när det är dags. Att ha en maka/make som tjatar hål i huvudet på en tills man inte orkar leva längre borde inte vara möjligt, och i rädsla för att få ännu mer tjat om man nämner skilsmässa (skiljer man sig när man är över 80?), eller att man vill flytta till ett hem för att få lugn och ro, väljet man då det slutliga alternativet självmord?

Första försöket slutade i massa stygn i huvudet. Andra slutade nu på psyket. Han är en fara för sig själv. Efter nästan 60 års äktenskap med en självupptagen, tjatande, egoistisk fru slutar nu hans dagar i ständiga tankar om att få komma till andra sidan.

Ska det vara så krångligt för svenska sjukvården att få min älskade morfar till ett hem? Eller finns det ingen plats för honom? Är han tillräckligt frisk för att få komma dit? Eller måste det sluta i ett självmord?

Jag är arg, ledsen, trött och sorgsen.

Kan inte allt vara lugn och ro runtomkring mig? Hur mycket orkar man innan man själv bryter ihop?

I helgen ska jag till sthlm och träffa min älskade bror som bor där. Då stänger jag av min mobil och bara njuter av att vara långt hemifrån och långt från alla problem.

Milla
2008-10-28 @ 17:31:57 släkten är värst Permalink


Kommentarer
Postat av: Sirpa

Många Kramar till dig!

2008-10-28 @ 19:49:15
Postat av: anna

Vilken jobbig situation :S Det måste vara tufft för hela familjen. Man önskar verkligen att det hade funnits plats och pengar för att låta människor själva välja i högre grad hur dom vill bo och ha det under ålderdomen..

2008-10-28 @ 22:32:51
URL: http://skaninginorrland.blogg.se/
Postat av: Lisa

Usch vad jobbigt.. Blev jätteledsen när jag fick höra av mamma. Tänker på er, puss och kram! <3

2008-10-28 @ 22:49:35
URL: http://lillasyster12.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0